רשלנות סוכני ביטוח

הפרה של חברת ביטוח את חובתה לשלם למבוטח כסף המגיע לו על פי הפוליסה הנובעת מרשלנות סוכן הביטוח שבו שם הלקוח את מבטחו, מקוממת ומכעיסה.

ככלל, אדם מן היישוב אינו בקי ברזי תורת הביטוח, וכל רצונו הוא להבטיח את עתידו ועתיד יקיריו בדרך הטובה ביותר האפשרית, והוא נכון להשקיע בכך כסף רב, חודש בחודשו.

כיוון שבמקרים רבים חברת הביטוח אינה מציעה התקשרות ישירה עם לקוחותיה, סוכן הביטוח הוא הכתובת אליה פונה האדם כדי לתרגם את צרכיו ויכולותיו הכספיות ולהציע לו את הפתרון הביטוחי המתאים ביותר לצרכיו אלה.

על פי רוב סוכני ביטוח הינם אנשים הגונים, חרוצים, העושים עבודתם נאמנה. עם זאת, ישנם סוכני ביטוח הרואים את עצמם כאנשי מכירות לכל דבר וענין, שכל מעייניהם בהשגת עוד ועוד לקוחות, ובדרך זו הם מתעלמים מחובתם על פי חוק, לייצג נאמנה את המבוטח ולשמור על זכויותיו למול חברת הביטוח אותה הם מייצגים. בכך הם מאפשרים לחברת הביטוח להתנער מחובתה לשלם למבוטח את הפיצוי המגיע לו.

במקרים שכאלה, חשוב ואף הכרחי לפנות לעורך דין על מנת שייצג אתכם נגד החברה המתנערת מאחריותה והמתכחשת לחובתה לשלם פיצוי המגיע לכם מתוקף חוזה הביטוח. לעיתים מתקיימת עילת תביעה גם נגד הסוכן עצמו.

דבר זה חשוב במיוחד משום שתביעה כנגד חברת ביטוח מתיישנת כעבור שלוש שנים מיום קרות מקרה הביטוח (למשל – יום קרות תאונה) וככל שהאדם לא עמד על זכויותיו במועד הקצוב, הרי לא תעמוד לו כל עילה כנגד חברת הביטוח והוא יפסיד את הכספים המגיעים לו.

לעומת זאת, כנגד סוכן הביטוח עילת התביעה אינה מתיישנת אלא בחלוף שבע שנים. לפיכך, לעיתים הדרך היחידה שיש למבוטח לזכות במגיע לו, תהיה בתביעה ישירה שתוגש כנגד הסוכן.

בנוסף, ניתן לטעון לרשלנות ספציפית של סוכן ביטוח במצבים שונים, כגון אי הבהרת משמעות הכיסויים שהמבוטח רוכש, אי הבהרת הסיכונים הנובעים מאי רכישת רכיבי ביטוח שהלקוח מוותר עליהם בחוסר ידיעה, אי הבהרת הצורך למהר ולהגיש תביעה כנגד החברה בשל תקופת ההתיישנות הקצרה, ועוד.

נפוץ מאוד שסוכן ביטוח מחליף בעבור לקוחו פוליסת ביטוח קיימת בפוליסה אותה הוא מציע לו, כאשר בדרך כלל הייתרון בהחלפה הינו אך ורק בעבור הסוכן ולא בעבור הלקוח (גם משום שבינתיים הלקוח התבגר ומצבו הרפואי השתנה לרעה). בדרך כלל החלפה שכזו מהווה עילת תביעה כנגד הסוכן, ככל שהלקוח ניזוק ממנה.

כאשר מתגלעת מחלוקת בין הסוכן ובין הלקוח והניסיון לגשר עליה נכשל, הנושא מובא לבית המשפט, מקום שבו הלקוח עלול למצוא עצמו במצב, שבו יידרש לשכנע את בית המשפט כי לא קיבל למשל הסבר מפורט, מלא ובהיר על אודות מרכיבים והיבטים שונים של הביטוח המוצע לו, כי לא הובלטו בפוליסה ההחרגות הכלולות בה (ובמקרים מסוימים הובלעו במה שמכונה "האותיות הקטנות") ועוד ועוד.

עורך דין מוסמך ייעץ לכם האם כדאי, בהינתן מצב נתון, להגיש תביעה או להימנע מהגשתה. עורך דין שייצג אתכם במשפט שעשוי להתקיים בתביעתכם את סוכן הביטוח יבטל את הפער המובנה ביחסי הכוחות הלא שוויוניים בעליל בינכם, שאינכם מבינים דבר בתחום הביטוח, ובין סוכן הביטוח, שהוא בעל ידע וניסיון בנושא דיני הביטוח.

משרד עורכי דין ינובסקי -לינר ושות' בע"מ מעמיד לרשות לקוחותיו עורכי דין מהשורה הראשונה בתחומי התמחותם, לרבות בנושא חשוב זה. כאשר עורך דין מייצג אתכם מול סוכן ביטוח הוא ודאי ייטיב להציג טענה מוצקה ומוצדקת לרבות לפיה הלקוח לא קיבל הסבר בהיר מספיק על סוג הכיסוי הביטוחי או שהוא התכוון לכסות את עצמו בכיסוי השונה ממה שהוא מכסה בפועל.

רשלנות סוכני ביטוח, שעורך דין מנוסה, המאומן ומיומן בנושא זה, עשוי לחשוף אותה, ודאי לא יכולה להצדיק התנערות חברת הביטוח שהסוכן מהווה שלוח שלה, מחובתה לשלם למבוטחים בה את הפיצוי המגיע להם כחוק וכדין כמו גם על פי תנאי הפוליסה.

דוגמא למקרה שכזה שבו אנו מטפלים, עוסקת בלקוחה אשר נפגעה בתאונת עבודה והסתמכה על עצת סוכן הביטוח שלה להמתין עם התביעה לקבלת דמי ביטוח מכוח פוליסת תאונות אישיות, עד לקביעת המוסד לביטוח לאומי את נכותה הקבועה. הביטוח הלאומי התמהמה (כדרכו) וקבע את הנכות רק לאחר ארבע שנים מיום התאונה. משפנתה הלקוחה לקבל את דמי הביטוח המגיעים לה, על סמך הנכות שנקבעה במוסד לביטוח לאומי, השיבה המבטחת את פניה ריקם, בטענה כי תביעתה התיישנה. לא הואילו לה כל טענותיה כי עשתה כך על סמך המלצתו, החוזרת ונשנית של סוכנה.

בימים אלה מוגשת תביעתה לבית המשפט הן כנגד חברת הביטוח והן כנגד הסוכן.
טלפון: 072-2215060
בוגרת LLB במשפטים משנת 2012, מאוניברסיטת בר אילן. התמחתה בפרקליטות ירושלים האזרחית. הוסמכה כחברה בלשכת עוה"ד משנת 2013. הצטרפה למשרד החל משנת 2015.

תמר הולצמן

עורכת דין

טלפון: 072-2215060
סיימה תואר ראשון במשפטים LLB, בהצטיינות, במרכז הבינתחומי. בוגרת תואר ראשון במדעי החברה – פסיכולוגיה. מתכנתת מחשבים בוגרת בהצטיינות של מכללת סיוון. בעלת ניסיון רב בתביעות רבות ומורכבות בתחום נזקי הגוף, רשלנות רפואית וביטוח. משתתפת בהשתלמויות רבות בתחומי רשלנות רפואית וביטוח. רואה בהצלחת הלקוח בקבלת פסק דיו צודק ובפיצוי הולם, כהצלחת המשרד.

אורנה ינובסקי

שותפה במשרד

טלפון: 072-2215060
בעל תואר LLB בהצטיינות מן הפקולטה למשפטים. עוזר הוראה של ד"ר בועז שנור בקורס "דיני נזיקין". בוגר השתלמויות רבות ברפואה למשפטנים באוניברסיטת ת"א והשתלמויות רבות בדיני נזיקין וביטוח של לשכת עורכי הדין.

תומר לינר

שותף במשרד